[ U FOLLOW ME..]

Wednesday, August 22, 2012

[ UFO kertas ]

::

Malam tadi malam terakhir beraya kat kg untuk tahun ni. Ok lah dapat gak beraya sbb kalu ikut jadual kalau bekerja dengan company lama, tahun ni xberaya la, kalau dapat pon, raya keempat pun aku tak beraya lagi nih.

Kalu citer pasal raya, masa kecik2 best la, dapat duit raya, baju raya baru dan dapat main bunga api dan mercun! Dulu bapak aku selalu beli bunga api pelbagai jenis dengan banyaknya. Walaupun aku rasa, time tu, kami adik beradik tak penah mintak pon suruh beli. hihi sweet kan bapak aku? Tak tau la kot kakak-kakak aku ada mintak. 

Yang bestnya setiap kali beli semua tu, bapak aku mesti letak kat atas almari baju yang panjang tu..(sampai sekarang ada lagi). Aku rasa dia letak atas almari sbb almari tu tinggi kot, so kami kecik2 ni sure tak leh nak ambik. Dan setiap kali dia beli dia tak penah bagitau pun kat kitaorang. Seingat aku la, versi kakak-kakak aku xtau la kan...

Disebabkan dah tiap2 tahun dia beli dia mesti letak atas almari tu, kami adik beradik selalu la buat spot check! Dah beli ke belum. Ambik kerusi, berdiri dan raba-raba atas almari, ada ke tak. Bila check dah ada bunga api tu, apa lagi pasang pelita, cucuh bunga api sambil pusing-pusingkan bunga api nyanyi lagu raya..''selamat hari raya, hari untuk bersuka ria''. Klasik sangat kan.....hihi

Tak kurang, bunga api dibuat macam larian obor Olimpik, pusing keliling kampung. Agak2 nak abis berenti jap, cucuh bunga api lain yang siap2 dia bawak masa lari pusing-pusing kampung. Agak-agak nak abis, kena lari laju sikit balik ke rumah. Ada jugak versi campak atas pokok, tu kira abis syok la tu, tengok bunga api bernyala-nyala atas pokok manggis. Hahaha adoi..



Yang nak dicerita ni bukan la pasal bunga api atau mercun, tapi pasal UFO KERTAS. Korang penah main UFO kertas ni tak? Aku rasa semua penah main. Sapa punya idea asal pun aku tak tau la, sbb biasanya permainan yang biasa dimainkan di negeri aku atau di sekolah aku, mesti penah dimain kat sekolah lain hatta sekolah nun di Johor. Sebagai contoh, main lawan pemadam-tindih2 pemadan~kalau menang dapat pemadam, main bola sepak kertas, main curi tiang kat koridor sekolah dan macam2 lagi la. Yang pelik tu, sapa pun tak tau, idea asalnya daripada sapa..Unik.

Berbalik kepada UFO tu, pada sapa yang tak penah main, boleh la tnya kengkawan yang penah main. Aku baru je turunkan ilmu main UFO tu kat adik aku si RAFIQAH yang darjah 4 tu dan juga anak2 sedara aku yang kelihatan enjoyed sgt main UFO kertas malam tadi, terutamanya si Aqil gigi rongak tu, yg aku rasa dia xpaham menda pon.

Kisahnya bermula sbb aku kesian dgn diaorang sbb bunga api yang diaorang main malam semalam dah abis. Pulak tu bunga api nye sikit je ada, kira permainan bunga api malam tadi abis awal la. Padahal malam kelmarinnya bukan main berpesta bunga api dgn mercun roket bagai..siap ayah aku pun join. Itupun hasil seludup abg-abg ipar aku daripada rumah masing-masing. Ye la, selalunya budak laki yang rajin beli benda-benda ni, geng2 rumah aku ni semua pompuan kecuali aku kan. Sorry la aku nk beli, membakor duit je...peace..! hahahaha

Sbb kesian takde benda nk main, aku cadangkan main UFO tu la. Punya la excited nk cuba..UFO kertas ni basicly, dibuat guna suratkhabar yang besar tu (bukan akhbar kompak macam METRO tu). Setiap bucu dicantumkan ditengah2 dan diterbalikkan. Pastu setiap bucu dibakar serentak. Bila terbakar, gas akibat pembakaran tu menyebabkan kertas naik ke atas macam belon udara. Bezanya kertas ni terbakar menjadi hitam dan muncul bara api kemerahan macam LED yang menyerupai UFO. 

Tapi malam tadi yang aku geram, budak-budak ni tak paham bahasa, orang cakap kalu nak bakar 4 bucu UFO tu, kena bakor serentak. Diaorang tetap ada yang bakar dulu la, bakar lambat la, xbakar bucu masing-masing la, dan paling hampeh time UFO tu nak terbang ada plak pegi kipas benda alas tu kuat2 menyebabkan UFO terbakar cepat dan tak terbang.

Last-last daripada berpuluh2 UFO yang dibakar, tiga je menjadi. Time tu bukan main seronok la budak-budak tu. Sekurang-kurangnya ada gak la benda tuk berhibur. Haha berpeluh-peluh gak aku dibuatnya. Yang bestnya kakak-kakak and adik aku si Hawa pun join gak tu. Siap ada juri profesional (bapak aku) menilai UFO sapa yang terbaik boleh terbang tinggi..! Tp malangnya, UFO rekaan diaorang tak naik2 hahahaha.

Plus bapak aku pun nak join gak..pas tengok UFO kitaorang tak naik-naik. Tp UFO bapak aku ni lagi pelik, dan yang pastinya tak naik-naik jugak hahaha

Walaubagaimana pun, takde plak gambar nk dikongsi. Mencari jugak di GOOGLE, kot2 ada contoh pic ke apa ke, takde la plk. Tp benda UFO tu dipanggil aku rasa sbb kesan terbakar dan terbangnya kertas tu bersama-sama bara api yang persis lampu LED kaler merah berkelip-kelip, sebelum jadi abu tu kot. Memang cantik la main malam-malan. Nanti ada masa, aku update pic lakaran UFO kertas ni. Jom la cuba main!

::

p/s:: Main api memang la best, sebab api sinonim dgn syaitan yang melalaikan.


No comments:

Post a Comment