[ U FOLLOW ME..]

Wednesday, August 8, 2012

[ MANGGA ]

::

HARAM

Itu la hukumnya kalau kita mendedahkan aurat.
Mandatori. Tak boleh UBAH. kena IKUT.
Memang itu dah jelas lagi berspotlight la kan
Kalau sapa2 yang tak tahu tu, aku pun tak tahu nk cakap macam mana.

Tapi bab mengharamkan majalah MANGGA tu aku tak berapa pasti la pulak.
Ye la kan, bukan semua benda dalam tu benda yang haram.
Ada banyak part lain yang berunsur keagamaan dan pengajaran kepada pembaca.
Kalu nak ikutkan semua majalah kat Malaysia ni ada gambar individu yang tak tutup aurat.
Cuma banyak dan tak banyak je.
So boleh haramkan jugak ke majalah semua tu?

Pandangan aku yang tak menutup aurat tu la yang haram sebenarnya.

Terbaru dah ada kat FB, orang post gambar menunjukkan fatwa di KEDAH putuskan majalah MANGGA adalah HARAM.

Disebut di situ semua majalah yang menerbitkan individu yang tak menutup aurat adalah haram.
Cumanya kes keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Kedah itu merujuk kepada majalah MANGGA.
Kalau dirujuk kepada majalah lain sekalipun aku rasa Majlis Fatwa akan cakap haram jugak.



Tapi untuk menjatuhkan sebuah majalah tu haram..aku rasa buku tu bukan macam majalah PLAYBOY. 
Yang totally tunjuk individu yang seksi melampau!

Tapi tu la kan, kalau aku nak bercakap pasal agama ni memang tak layak la kot.
So cara terbaik, aku rasa baik aku diam kan. 
Diam pulak bukan bererti kita ni tak bagus dalam agama ke apa, cuma lebih baik berdiam daripada bercakap tapi salah.
Tapi itulah tu, berdiam tu adalah selemah-lemah iman..~na'uzubillah

Yang best tu sebelum ni..muka aku penah jugakla kluar majalah MANGGA ni..
Tapi bukanlah gambar aku posing-posing seksi kat tepi kolam dan sebagainya lah. 

Sebaliknya cerita berkenaan adalah berkisar pemergian aku ke Tanah Suci buat UMRAH..
Ok la tu, citer baik la tu, xde la dedah aurat plak..



Even dalam majalah MANGGA tu.. tak la semua cerita berunsur seks mahupun gambar-gambar seksi dan sebagainya sahaja..
Tak tahu plk kenapa dibangkitkan isu MANGGA ni.
Tak paham.

Kata-kata aku ni bukanlah aku menyokong Majalah MANGGA mahupun menentang.
Memang diakui rakan baik aku bekerja di sana, namun pandangan aku bukanlah dipengaruhi oleh faktor itu ye.
Cuma masing masing ada pandangan tersendiri.

Apa pun tepuk dada tanya la iman ye, kalau dah rasa haram tak payah beli mahupun baca..habis cerita kan.
Kau pon tak berdosa kerana membeli sesuatu yang didakwa haram.


::

p/s; MANGGA memang la ada yang masam, ada jugak yang manis tak kurang yang busuk, so pandai-pandai la memilihnya.  ^-^


No comments:

Post a Comment