[ U FOLLOW ME..]

Thursday, August 23, 2012

[ iklan ]


::

Dulu masa zaman belajar kat UPM, ambik broadcasting..dalam hati bercita-cita bila dah bergraduat..nak buat iklan tv. Aku nk jadi penyumbang idea, director dan penjaga kepada sinematografi iklan yang aku nk buat. Ye la, aku ni sibuk rasa diri sendiri tu bagus dan mampu keluarkan idea yang bernas. Tapi basicly idea aku tu mesti sesuatu yang sentimetal, pengajaran dan perlu berfikir. 

Dah tentulah idola aku dalam membuat iklan ni Arwah Yasmin Ahmad. Dia ni hebat sangat-sangat aku rasa. Idea dia memang superb. Walaupun asyik guna statik kamera, tapi maksud dan iklan dia meninggalkan kesan. Setiap kali puasa ke raya ke, raya cina ke, raya india ke, merdeka ke, mesti nak tunggu iklan dia kluar kt tv. 

Semenjak dia dah takde ni, iklan tv dah tak menarik perhatian untuk ditunggu-tunggu. Sbb biasanya iklan yang keluar biasa-biasa je, walaupun daripada cuba sehabis baik buat ia nampak menarik. Tapi kalau nak diikutkan, iklan sekarang pon ada ambik sikit2 elemen yang ditonjolkan Yasmin Ahmad sebelum2 ni.

Tapi dah Yasmin Ahmad tak ada aku sangat menanti-nantikan iklan yang dibuat oleh Khabir Bahtiar dengan penulisan skrip Mira Mustaffa! Tak pun aku suka jugak karya Eirma Fatima. Plss boleh tak korang buat iklan satu..buatla iklan plss. Idea2 korang best-best jugak. Angle dan sinematografi korang pon cun hapa. 

Bila ?



Ni salah satu iklan Thailand yang menarik aku rasa..

::


p/s:: Pernah berangan nak belakon iklan arahan Yasmin Ahmad, Khabir Bahtiar dan Eirma Fatima hihi

No comments:

Post a Comment