[ U FOLLOW ME..]

Friday, August 10, 2012

[ 10 terakhir Ramadan ]

::

MOOD KUDUS~

Bersempena dengan 10 terakhir Ramadan ni, apalah salahnya aku berkongsi sebuah Khutbah Jumaat yang aku dengar sebentar tadi.

Bismillahhirrahmanirrahim..

Menurut Khatib yang membaca Khutbah tu tadi, aku tak tau la nama Khatib tu kan.Tak sempat nak bersalam-salaman dan berkenalan mahupun bertukar-tukar id FB pun. Tapi aku sure dia memang ada FB punya. Ye la mungkin dengan FB, tok iman tu menyampaikan dakwah dia kan. Ok apa, ikut peredaran zaman. Betul la org cakap ISLAM tu sesuai di sepanjang zaman.

Khatib sembahyang Jumaat tadi ada sebut,
"Barang siapa yang tidak mendapat sebarang kebaikan daripada Ramadan, maka org itu diharamkan oleh Allah daripada mendapat  kebaikan selepasnya."
Na'uzibillah..
Mintak dijauhkanlah. Mungkin maksudnya ayat itu terlalu dalam untuk ditaksfikan, tapi yang penting kita perlu merebut peluang untuk buat kebaikan terutamanya di 10 hari terakhir ni.

10 hari terakhir ni dikatakan akan wujud dua golongan iaitu yang gembira Ramadan berakhir dan satu lain sure la yang bersedih memikirkan Ramadan akan berlalu. Dan kena tunggu setahun lagi la plak untuk jumpa lagi. So agak-agak korang golongan mana??

Aku? 
Aku sendiri pun tak pasti aku di golongan yang mana.

Orang yang gembira tu kata khatib sbb kebebasan utk dia makan dan minum sebelum ni akan berakhir, tu sbb dia suka, dan dia nak raya la..apa lagi.

Kalau kita tengok pon, kalau sembahyang terawikh awal-awal Ramadan tu, saf kat masjid panjang dan berlapis-lapis. Tp dah dekat-dekat nak raya atau 10 malam terakhir tu saf semakin pendek dan tak berlapis dah. Sepatutnya malam-malam terakhir ni la lagi ramai kan, sebab lagi banyak perlu dikejar sebelum tamat. Tapi tu la aku pun tak tau kenapa aku tak jugak berlumba-lumba seperti yang disarankan khatib tu. Maybe aku dan orang lain tu tak peka dan sibuk nk buat persiapan sambut raya kot. Sapa yang tak syiok sambut raya iye dok?

Mmmm MasyaAllah... Tapi tu la, Nabi sendiri katanya pada 10 terakhir Ramadan akan meminggirkan isterinya demi memberi fokus kepada ibadah dan tahajjudnya selain mengejar malam Lailaturqadar..!  Dasyat.

Masa sekolah-sekolah dulu, memang citer Lailaturqadar ni adalah cerita yang paling best waktu Ramadan. Ustaz dan Ustazah asyik bercerita je. Bila pikir semua doa akan dimakbulkan pada malam itu, aku dgn kawan-kawan aku mula la terfikir macam nak mintak  kat Allah. Hihi tau la kan masa tu akal pun pendek..so permintaan pon melalut-lalut la nak basikal la, nak kaya la, nak itu la nak ini la. Aku jugak pernah terfikir nak mintak Allah hidupkan mak aku yang dah meninggal dunia tu. ;p

Antara citer yang pernah diceritakan, seingat aku, kisah seorang hamba Allah ni yang mencari malam Lailatulqadar. Dia ni pergi la ke surau untuk sembahyang tengah malam. Masa dia tengah nak ambil wuduq, dia tak tau nk letak kat mana lebai yang dia pakai. Sekali dia tengok, ada satu pokok kelapa bersebelahan dia tumbuh rendang, so dia letak kat atas pokok tu dan dia pun berwuduq. Pas selesai je, dia cari pokok kelapa tu balik yang  tetiba dah takde, kopiah dia pun dah takde. Cari punya cari rupanya kopiah dia tu tetiba ada kat pokok kelapa yang tinggi. Dia pelik la.

Rupa-rupanya ketika dia berwuduq tu, berlakunya Malam LailatulQadar. Difahamkan masa kejadia Lailatulqadar, seluruh Malaikat akan turun dari langit ke bumi pada malam tersebut dan semua pohon-pohon tunduk sujud. Ketika kopiah tu diletakkan, pokok kelapa tu tengah bersujud rupanya. Mmm itu lah cerita yang aku ingat sampai sekarang kalau sebut pasal Lailatuqadar ni.

Masa 10 malam terakhir masa aku dok asrama dulu-dulu, penah la jugak aku terjaga dr tidor tengah-tengah malam, aku cuba jenguk ke luar tingkap, kot kot dapat tengok kejadian macam tu. hihi Tp ternyata aku bukan insan terpilih, yang dapat lihat semua tu. Cuma aku berpeluang lihat dan tahu Lailatulqadar tu berlaku, adalah pada hari esoknya, waktu nak pergi sekolah. Cuaca pagi selepas malam Lalitulqadar tu akan berbeza, cuacanya akan lebih redup, disebabkan ketika tu Malaikat-Malaikat yang turun ke bumi sedang menuju ke langit semula. Maka biasaan cahaya matahari terhalang, dan fenomena tu terjadi. Subhanallah.







Yang pasti Khatib tu jugak berpesan, pastikan selepas Ramadan, ada perubahan baik berlaku pada diri kita. Sebagai contoh;

Kalau dulu sembahyang tak cukup lima waktu, sekarang dah cukup dan tak akan tinggal.
Kalau dulu tak sembahyang sunat, sekarang rajin sembahyang sunat.
Kalau dulu tak pernah baca Quran, sekarang suka baca.
Dulu suka marah, sekarang suka senyum.
Dulu suka menipu, sekarang dah tak suka menipu.
Kesimpulannya kalu dulu jahat, sekarang baik..so perubahan tu ada lah.

Macam Shila Amzah yang cute tu.
Dulu tak bertudung, sekarang masa ramadan dia dah bertudung.
Dulu cute, sekarang bertambah-tambahla cutenya haha. Alhamdulillah



::


p/s:: salah satu ciri-ciri calon isteri adalah bertudung dan tak perlu ada nama LAILA




No comments:

Post a Comment